Gästskribent Arne Weinz: Efter islamiseringen kommer afrikaniseringen

logo­DGSUnder EM i fotboll 2012 såg jag Sverige – Frankrike på en sportpub i Marseilles vackra hamn med anor från antiken. ”Vive-les-bleus!” (leve de blå!), skanderade fransmännen då och då, åsyftande sitt lags blå tröjor, samtidigt som de flinande pekade på den för dagen kycklinggule svensken. Till slut kunde jag inte längre vakta min tunga utan utropade ”Vive-les-noires!” (leve de svarta!), åsyftande att åtta av Frankrikes elva spelare var svarta. För denna fräckhet belönades jag med spridda skratt och en liten applåd. Strax därefter gjorde Zlatan turneringens snyggaste mål genom att stänka in 1-0 på volley vilket fick mig att hålla tand för tunga för att inte riskera min hälsa.

Mitt lilla fotbollsminne är en föraning om vad framtiden kommer att bjuda på. Enligt FN:s prognoser kommer Afrika att ha 4 miljarder invånare år 2100, vilket jag jämför med de 350 miljoner som stod i min geografibok på mellanstadiet. Det betyder en elvadubbling av befolkningen på 130 år. Ens liv passerar snabbt revy men mycket hinner ändå hända innan filmen är slut. Afrika håller på att bli det nya Asien. Enbart Nigeria kommer att hysa en miljard 2100, vilket kan jämföras med Europa som stagnerat på cirka 720 miljoner. År 2100 verkar avlägset men är inte det. Sannolikheten är stor att åtminstone något av mina barn upplever nästa sekelskifte.

Nigeria kommer inte att kunna föda en miljard människor. Migrationstrycket på Europa ökar hela tiden och kommer att gå från stort till enormt och frågan är hur Europa kan hantera situationen?

Vissa naturfolk hävdar att ingen kan äga mark eftersom jorden tillhör alla människor och djur. Tanken är rörande men rimmar illa med hur vi människor fungerar. I verkligheten har människan alltid stridit för sitt revir och för den egna gruppen och så kommer det nog att vara även i framtiden. Eller, kommer vi till den punkt då vi tycker att alla människor tillhör den egna gruppen? Kanske blir detta naturligt om vi får kontakt med andra civilisationer, vilket kan ske imorgon eller om 10 000 år. Då måste vi européer vänja oss vid att fullt ut dela våra resurser med afrikanerna. Själv kommer jag inte att vara här men mina barn kommer troligen att uppleva Europas afrikanisering, liksom vi just nu åser Europas islamisering. Såvida inte frågan blir obsolet på grund av kärnvapenkrig, dödliga farsoter eller en megakatastrof. För 65 miljoner år sedan satte en meteorit punkt för dinosauriernas 200 miljoner år långa dominans. Det verkar inte sannolikt att människans era blir lika lång. I motsats till dinosaurierna har vi tyvärr förmåga att förgöra oss själva.

Arne Weinz har 25 års erfarenhet som entreprenör och företagare, bland annat som grundare av företagen Datasvar och GoExcellent. Hans personliga erfarenheter av 20 år som vd, med som mest ansvar för 2 000 anställda i sex länder, har redovisats i boken ”Den snabbaste vägen” (Ekerlids förlag, 2013). Han bor i Danderyd och har fyra barn.